Artikkel fra Anlegg & Transport nummer 11, 2014, om Ida Bakkene som frakter blomster i stor stil.

Den er skrevet av journalist Espen Braata.

Du har antagelig ikke sett mange lastebiler med lysende «Girlpower» i panna og stiletthæler på sidene. Så finnes det ikke mange som Ida Bakkene (42) heller.

Planen hennes var å følge i farens fotspor og bli gartner. Familien drev i alle år Bakkene gartneri i Asker. Faren advarte henne, og sa at om ti år vil de fleste gartnerier i Norge være vekk.

Dermed gjorde hun som faren sa, fikk utdannelse og jobb innen økonomi og regnskap. Det skulle vise seg nokså fort at et liv på kontor ikke var noe for Ida Bakkene. Hun trengte andre utfordringer.

Sommeren 1997 lå hun på stranda og solet seg, samtidig som venninnen «hørte henne» før teoriprøven på storbilførerkort. Samme høst var hun tilbake i blomsterbransjen som sjåfør for Mester Grønn.

Sitt eget preg

Lastebilen med navnet Girlpower fikk hun for halvannet år siden. Den er en 2013-modell Volvo FM11 med 410 hk. Kjølepåbygg fra SKAB på 8,90 med ventilansjonskanal i taket og hull langs alle kanter.

Det hender noen av gutta i firmaet kjører Girlpower. De fleste gjør det med et smil. En dag Ida tok igjen bilen, var likevel lyset bak skiltet skrudd av.

Ifjor høst kom arbeidsgiveren hennes, Tom Olav Bekkemoen, og spurte om hun ville være med å starte et nytt aksjeselskap. Dermed ble Blomsterfrakt Øst AS en realitet. I dag har de fem biler og sju ansatte. Det er blitt tre flere i 2014.

Familiebedrift

I stor grad er det en familiebedrift. Pappa Ivar kjører den sist innkjøpte bilen, en trekkvogn med citysemi. All kjøringen på alle bilene er av blomster og blomsterprodukter.

Det er ikke bare pappa som jobber i Blomsterfrakt Øst AS. Når alle gutta kommer på det månedlige vaffelmøtet, hvor alle ting i forhold til driften snakkes om, er det mamma Torill som holder orden på tingene. Hun holder også orden på økonomien i selskapet.

– Jeg kunne ikke hatt noen bedre til å ta seg av det enn mamma. Hun stoler jeg hundre prosent på, og hun styrte gartneriet i over 30 år, sier Ida Bakkene.

Det hender moren er med faren på tur. Hvis de vet de møter Ida i løpet av dagen, tar hun med matpakke også til dattera. Ida innser hun er litt bortskjemt.

Intenst

Blomsterbransjen er intens i høysesongene. Da kan bilene rulle hele døgnet. Også utenfor sesong er det kjøring sju dager i uka. Før jul, morsdag og 17. mai er noen av de absolutt travleste periodene.

Før de kjøpte semi-en nå i høst, har de kjørt med single biler. Girlpower, som er den største av bilene, har maksimalt tillatt lengde. Det gir et lasterom som er 8,90 meter innvendig. Da er det plass til 27 blomstercontainere. Nå er Blomsterfrakt Øst AS i tenkeboksen på om de må utvide med tilhengere. Stadig er det mer og mer blomster som skal transporteres.

Distribusjon

Transporten de gjør er distribusjon både fra produsenter, til grossister og ut til blomsterbutikker. En av hovedkundene er Bama Blomster i Asker. I tillegg henter de mye roser som kommer med flytransport fra Afrika.

Blomster er skjøre ting. Feil temperatur under transporten kan ta livet av plantene med en gang. Derfor er det viktig både med utstyr og mennesker som kan å behandle plantene.

 

KONTAKT OSS FOR TILBUD PÅ TRANSPORT